هولوگرام هولوگرام .

هولوگرام

ايمپلنت

ايمپلنت چيست

در ادامه ي اين مقاله در خصوص موضوعات زير شما عزيزان را مطلع خواهيم كرد:

  1. دندانپزشك زيبايي در تهران

  2. لمينت دندان
  3. انواع لمينت دندان
  4. كاشت دندان
  5. تغذيه بعد از ايمپلنت
  6. هزينه اصلاح طرح لبخند
  7. ارتودنسي

از سال هاي خيلي دور بشر همواره در پي جايگزيني دندان هاي از دست رفته ي خود بوده است و اين كار را به صورت كاشت دندان در حال حاضر مشاهده مي كنيم. قومي به اسم اتروسكان ها وجود داشت كه در ايتاليا زندگي مي كردند كه اين افراد براي ساخت دندان مصنوعي از استخوان هاي گاو هاي نر استفاده مي كردند و گروه ديگري از نژادها به نام ” مايان” از دندان هاي مصنوعي اي از جنس صدف كه جايگزين دندان هاي ثناياي از بين رفته استفاده مي شد.

ارتودنسي چيست

ارتودنسي شاخه‌اي از دندان‌پزشكي است كه به اصلاح حالت دندان‌ها و فك‌هايي مي‌پردازد كه در موقعيتي نامناسب قرار گرفته‌اند. دندان‌هاي كج يا دندان‌هايي كه به درستي كنار يكديگر قرار ندارند به خوبي و به آساني تميز نمي‌شوند؛ و به همين علت، احتمال از دست رفتن‌شان بر اثر پوسيدگي دندان و بيماري‌ّهاي پيرادنداني بيش‌تر مي‌شود؛ بدتر آن‌كه ممكن است با ايجاد استرس مضاعف بر ماهيچه‌هاي درگير در فرايند جويدن به بروز سردرد، اختلال مفصل گيجگاهي (سندرم مفصل تمپورومنديبولار TMJ)، و گردن درد، شانه درد و كمر درد منجر شود. هم‌چنين، دندان‌هايي كه به شكل كج يا نادرست در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند مي‌توانند از جذابيت ظاهر افراد نيز بكاهند.از جمله فوايد درمان ارتودنسي مي‌توان به ارتقاء سلامت دهان، بالا بردن جذابيت چهره، و افزايش طول عمر دندان‌ها اشاره كرد.به فرد متخصص در اين حوزه ارتودنتيست مي‌گويند. ارتودنتيست علاوه بر گذراندن دوره‌ي چهار ساله‌ در دانشكده‌ي دندان‌پزشكي، بايد بيش از دو سال نيز در دوره‌هاي آموزشي ارتودنسي (كه در ايالات متحده زير نظر انجمن دندان‌پزشكي آمريكا برگزار مي‌شود) شركت نمايد.

ارتودنسي

نياز به ارتودنسي

تنها دندان‌پزشك يا متخصص ارتودنسي مي‌تواند تشخيص دهد آيا انجام ارتودنسي براي‌تان سودمند است يا خير. دندان‌پزشك يا ارتودنتيست فقط با كمك ابزارهاي تشخيصي نظير مطالعه‌ي كامل سابقه‌ي سلامت بدن و دندان، معاينه‌ي باليني، مدل گچي دندان، و عكس‌برداري با اشعه‌ي ايكس مي‌تواند در مورد سودمندي انجام ارتودنسي و انتخاب برنامه‌ي درماني مناسب براي فرد تصميم‌گيري كند.

چنان‌چه شما نيز با مشكلات زير درگير هستيد، احتمالا بهتر است براي انجام ارتودنسي اقدام كنيد:

– اور بايت (overbite) يا مشكل جلو بودن دندان‌ها و فك بالا – در اين حالت، دندان‌هاي بالاييِ جلوي دهان بيش از اندازه به سمت جلو متمايل هستند و با دندان‌هاي پايينيِ جلوي دهان فاصله دارند

– آندر بايت (underbite) يا مشكل جلو بودن دندان‌ها و فك پايين – در اين حالت، دندان‌هاي پايينيِ جلوي دهان بيش از اندازه به سمت جلو متمايل هستند و با دندان‌هاي بالاييِ جلوي دهان فاصله دارند

– كراس بايت (crossbite) – در اين حالت، دندان‌هاي بالا كه به صورت طبيعي بايد كمي جلوتر از دندان‌هاي پايين باشند، پشت آن‌ها قرار مي‌گيرند

– اپن بايت (open bite) – در اين حالت، بين دندان‌هاي بالا و پايين، چه در جلوي دهان و چه در دو سويي ديگر آن،فاصله وجود دارد.

– ناهماهنگي در خط وسط دندان‌ها – در اين حالت، مركز دندان‌هاي بالايي جلوي دهان با مركز دندان‌هاي پاييني در يك خط قرار ندارند

– فاصله‌ بين دندان‌ها – هرگونه شكاف يا فاصله بين دندان‌ها كه ممكن است به علت از دست دادن يكي از آن‌ها يا رويش نامناسب‌شان ايجاد شود

– ازدحام دندان‌ها – در اين حالت، تعداد دندان‌ها بيش‌تر از فضاي داخل دهان است

هزينه اصلاح طرح لبخند 

طول دوره درمان براي اصلاح طرح لبخند ، پزشك معالج، محل زندگي، بيمه درماني، وضعيت سلامت دهان و دندان شما عوامل مهم در تعيين هزينه اصلاح طرح لبخند مي باشد.

از خوردن و آشاميدن چه چيزهايي اجتناب كنيم؟

از مصرف غذاهايي كه قند بالايي دارند به منظور جلوگيري از ايجاد حفره هاي دنداني پرهيز كنيد. مصرف انواع قهوه، نوشابه و  نوشيدني هاي حاوي الكل و چاي را كم كنيد.

مراقبت هاي بعد از اصلاح طرح لبخند

از جويدن مواد غذايي سفت كه باعث ايجاد فشار به دندان ها مي شود، خودداري كنيد.

براي مراقبت بهتر از دندان هاي اصلاح شده آن ها را مرتبا تميز نگاه داشته و مراقبت هاي شبانه جهت جلوگيري از آسيب هاي غير عمدي را در نظر داشته باشيد. در نتيجه مراقبت هاي بعد از اصلاح طرح لبخند، مي تواند باعث افزايش طول عمر مواد استفاده شده از 10 تا 15 سال مي شود.

با رعايت  نكات گفته از سوي دندان پزشك، و حضور منظم در جلسات، زيبايي لبخند خود را تضمين كنيد.

نخستين مرحله در اصلاح طرح لبخند، معاينه و بررسي سلامت دهان و دندان است. زيرا سلامت لبخند شما مقدم بر زيبايي دندان هاي شماست. دندان هايي كه لكه  و يا جرم دارند، با سفيد كننده ها جلا داده مي شوند، در نتيجه لبخند زيباتري خواهيد داشت.

گام بعدي، تعيين خواسته ها و انتظارات شماست.

طول درمان اصلاح طرح لبخند، بر اساس روش هاي مورد استفاده تعيين مي شود، ممكن است طي يك جلسه و يا بيشتر صورت گيرد.

ماندگاري اين روش، ارتباط مستقيمي با رعايت نكات بهداشتي از سوي شما دارد. اما در نهايت، در پي افزايش سن، احتمال تغيير رنگ دندان ها وجود دارد. بنابراين، تنها راه حفظ زيبايي دندان ها، مراقبت از آن هاست. مسواك زدن و نخ دندان را هرگز فراموش نكنيد. و مصرف موادي از قبيل كافئين، قهوه و يا مواد قندي را به حداقل برسانيد.

ابزارهاي ثابت ارتودنسي

بريس (brace) – بريس يكي از متداول‌ترين ابزارهاي ثابت ارتودنسي است كه شامل بند، سيم و/يا براكت مي‌شود. بندها را به يك يا چند دندان متصل مي‌نمايند و از آن به عنوان پايه و محور كل ابزار استفاده مي‌كنند؛‌ غالبا براكت‌ها را نيز به جلوي دندان‌ها مي‌بندند. سيم‌هاي ارتودنسي را از  داخل براكت‌ها رد مي‌كنند و به بندها متصل مي‌نمايند. با كشيدن سيم ارتودنسي فشار لازم را بر دندان‌ها وارد مي‌كنند كه اين فشار به تدريج دندان‌ها را به موقعيت مناسب‌شان حركت مي‌دهد. اين بريس‌ها معمولا به صورت ماهانه تنظيم مي‌شوند تا اين‌كه پس از گذشت چند ماه تا چند سال نتيجه‌ي مطلوب به دست بيايد. امروزه بريس‌ها كوچك‌تر و سبك‌تر شده‌اند و نسبت به گذشته كم‌تر فلزي هستند. اين بريس‌ها براي بچه‌ها به رنگ‌هاي روشن طراحي مي‌شوند و هم‌چنين براي بزرگسالان نيز از جنس‌ شفاف استفاده مي‌شود.

ابزارهاي ثابت ويژه – براي كنترل مكيدن شست يا فشار زبان به دندان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ اين ابزار توسط بند به دندان‌ها متصل مي‌شود. از آن‌جا كه وجود اين ابزار هنگام غذا خوردن بسيار آزاردهنده است، استفاده از آن بايد به عنوان آخرين راهكار در نظر گرفته شود.

نگهدارنده‌ي فضاي خالي دندان شيري – چنان‌چه كودكي خردسال پيش از موعد يكي از دندان‌ها شيري‌اش را از دست بدهد، براي خالي نگه داشتن فضاي اين دندان از ابزاري با عنوان نگهدارنده‌ي فضاي دندان شيري استفاده مي‌كنند؛ اين ابزار تا رويش دندان دائمي در دهان كودك باقي مي‌ماند. يك بند را به دنداني در كنار فضاي خالي متصل مي‌كنند، و يك سيم را از اين بند به دندان واقع در آن طرف فضاي خالي مي‌كشند.

ابزارهاي متحرك ارتودنسي

الاينر (aligner)

استفاده از اين ابزار، روشي است كه جايگزين روش سنتي استفاده از بريس براي بزرگسالان شده است و ارتودنتيست‌ها به شكلي فزاينده براي حركت دندان‌ها به محل مناسب خود از آن استفاده مي‌كنند؛ نحوه‌ي عملكرد از اين ابزار درست مانند عملكرد ابزار ثابت ارتودنسي است، ولي در اين روش خبري از سيم فلزي و براكت نيست. الاينرها تقريبا نامرئي هستند و مي‌تواند آن‌ها را هنگام غذا خوردن، مسواك زدن، و استفاده از نخ دندان از دهان خارج نمود.

نگهدارنده‌ي متحرك فضاي خالي دندان شيري

اين ابزار نيز درست مانند نوع ثابت‌اش براي خالي نگه داشتن فضاي بين دو دندان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ابزار از جنس آكريليك است كه بر اساس شكل فك افراد ساخته مي‌شود، و داراي شاخه‌هاي پلاستيك يا سيمي است كه بين فضاي خالي دو دندان قرار مي‌گيرد تا اين فاصله را حفظ نمايد.

ابزار اصلاح موقعيت فك

اين ابزار كه آتل فك نيز نام دارد در بخش‌هاي بالا يا پايين فك نصب مي‌شود و كمك مي‌كند فك افراد به مرور زمان به شكلي مناسب‌تر از حالت اول در بيايد. اين ابزار براي درمان اختلال مفصل گيجگاهي (TMJ) نيز استفاده مي‌شود.

محافظ (ضربه‌گير) لب‌ها و گونه‌ها

اين ابزار براي دور نگه داشتن لب‌ها و گونه‌ها از دندان‌ها طراحي شده است. ماهيچه‌هاي لب و گونه مي‌تواند بر روي دندان‌ها فشار اضافي وارد كنند، و اين ابزار از شدت اين فشار  مي‌كاهد.

باز كننده‌ي سقف دهان

از اين ابزار براي باز كردن قوس فك بالايي استفاده مي‌شود. اين ابزار كه يك صفحه‌ي پلاستيكي است زير سقف دهان نصب مي‌شود. در اين ابزار پيچ‌هايي قرار دارند كه بر صفحه‌ي پلاستيكي فشار مي‌آورند؛ اين صفحه نيز بر مفاصل استخوان‌هاي سقف دهان فشاري رو به بيرون وارد مي‌كند تا با باز كردن آن از دو طرف، ناحيه‌ي سقف دهان را كمي بازتر كند.

نگهدارنده‌ي متحرك

اين ابزار كه زير سقف دهان نصب مي‌شود از بازگشت دندان‌ها به حالت قبلي‌شان جلوگيري مي‌كند. هم‌چنين با ايجاد برخي تغييرها مي‌توان از اين ابزار براي پيشگيري از مكيدن انگشت شست نيز استفاده كرد.

هدگير (headgear)

اين ابزار متشكل از بندي است كه پشت سر را فرا مي‌گيرد و با يك سيم فلزي به جلوي سر متصل مي‌شود. هدگير فرايند رشد فك بالايي را كند مي‌كند و دندان‌هاي پشتي را در برابر فشار دندان‌هاي جلويي سر جاي خود نگه مي‌دارد.

تاريخچه كاشت دندان

در زمان هاي قديم خيلي از اين اتودها براي كاشت دندان انجام گرفت كه شروع آن از قرن 19 ام بود و از جمله ي آنها مي توان به كاشت دندان در دهان يكي ديگر بود و بعد آن را در دهان كسي ديگر مي گذاشتند كه با اين كار بيماري هاي عفوني را زياد مي شد و اين بيماري عواقب جدي اي در پيش داشت. و از موارد ديگر اين تجربه هاي شكست خورده مي توان به كاشت دندان هايي از جنس نقره، سرب، طلا و چيني اشاره كرد كه از اين موارد، نتيجه ي مناسبي دريافت نكرده اند و بعدها در قرن بيستم ميلادي در سال 1931 (م)، يكي از كشفياتي كه توسط يكي از دكترهاي آن زمان اين بود كه از آلياژ “ويتاليوم ” براي ساخت ايمپلنت و دندان هاي مصنوعي استفاده مي شد و در اين قرن در سال 1947 يكي از ديگر از كاشف ها توانست ماده اي از فلز تانتاليوم آلياژي به دست آورد كه براي اين كار مورد استفاده قرار مي گرفت و بعدها در همين سال ها و در اين دوره آلياژ هايي از جنس كروم و كبالت نيز اختراع گرديد.

ايمپلنت دندان

ايمپلنتولوژي يك علم در شاخه هاي علمي مي باشد، كه در اين علم تيم هاي تحقيقاتي زيادي شكل گرفتند كه اين تحقيقات نشان دهنده ي اهميت به مبحث كاشت دندان در حال حاضر نيز مي باشد و از جمله ي اين تيم ها تيم تحقيقاتي سوئد بود كه در اين مورد اطلاعات زيادي را به دست آوردند. اين تيم به دست يك جراح ارتوپد اداره مي شد كه آنها به طور ميكروسكوبي در مورد بافت هاي دنداني كار مي كردند كه روي يك خرگوش، كه با پيوند آن به استخوان ران ايجاد مي گردد كه بعد از مدتي اين استخوان ران پيوند خوب و مناسبي با استخوان داشت كه از آلياژ تيتانيوم به دست مي آمد. اين رخداد مهم در علم كاشت دندان  ”اوسينتگريشن” گرفت.

بهترين دندانپزشك زيبايي

از اين‌كه به فكر انتخاب يكي از روش‌هاي درماني و زيبايي براي عارضه‌هاي دنداني خود بيفتيد لازم است كه دندانپزشك متخصص و باتجربه در اين زمينه را بيابيد و با اعتماد كامل به او بتوانيد به درمان و ترميم‌هاي بعدي اقدام كنيد؛ بنابراين در انتخاب دندانپزشك زيبايي خود بسيار دقت نموده و اطلاعات لازم و كافي در رابطه با دانش و علم و همچنين ميزان تجربه او كسب نماييد. روش‌هاي مختلفي براي شناخت بهترين دندانپزشك زيبايي و ترميمي وجود دارد كه يكي از اين موارد بررسي ميزان علم و سواد او مي‌باشد. با مراجعه به بانك دندان‌پزشكان متخصص در حيطه زيبايي مي‌توانيد با اين افراد آشنا شده و اطلاعات لازم در رابطه با مجوز و ميزان تجربه كاري آن ها به دست آوريد. در ادامه اطلاعات بيشتري در رابطه با ويژگي‌هاي يك دندانپزشك متخصص و با تجربه در اختيارتان قرار خواهيم داد.

دندانپزشك زيبايي

بهترين دندانپزشك زيبايي تهران

براي انتخاب بهترين دندانپزشك زيبايي مي‌بايست به چند موردتوجه كنيد. يكي از مهم ترين ويژگي هاي دندانپزشك زيبايي خوب يا به تعبير شما بهترين دندانپزشك زيبايي اين است كه دندانپزشك زيبايي خوب همزمان با زيبايي لبخند و دندان هاي شما به سلامت دهان و دندان شما نيز اهميت مي دهد.

يك دندانپزشك زيبايي مي‌بايست از استانداردهاي به‌روز براي روش‌هاي درماني خود استفاده نمايد و فراموش نكنيد كه اين گروه از متخصصين دائماً در حال شركت در دوره‌هاي مختلف براي بررسي انواع روش‌هاي مختلف براي درمان‌هاي زيبايي مي‌باشند.صبر و حوصله بالا نيز يكي از ويژگي‌هاي بهترين دندانپزشك زيبايي محسوب مي‌شود. به دليل به كار بردن روش‌هاي مختلف براي درمان عارضه‌هاي متفاوت يك دندانپزشك زيبايي مي‌بايست از اخلاق و صبر مناسب برخوردار باشد تا بتواند با بيمار خود به‌درستي ارتباط برقرار نمايد.دندانپزشك زيبايي خوب با استفاده از تكنولوژي مدرن و نرم افزارهاي طراحي لبخند، لبخندي زيبا به شما ارمغان مي دهد.

در ادامه ي اين مقاله برخي از خدمات زيبايي دندان نام برده و توضيح داده مي شوند. اگر به فكر سلامتي و زيبايي دندان هاي خود هستيد تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

بهترين دندانپزشك زيبايي

لمينت دندان چيست؟   

 يكي از مهمترين درمان هاي دندانپزشكي زيبايي، لامينت ونيرها هستند. لامينت(Laminate)  يا  ونير (Veneer)  يك لايه بسيار نازك سراميكي و يا كامپوزيتي است كه روي سطح جلويي دندانها  باند مي شود.

لامينت ها براي اصلاح  بدشكلي – بدرنگي – شكستگي – ترك خوردگي – ويا كجي دندانها ونيز برطرف كردن فاصله بين دندانها كاربرد دارند.

گاهي اوقات لمينت ها ميتوانند جايگزين مناسبي براي درمان ارتودنسي نيز باشند و بعنوان درمان راحت تر و مطمئن تر و سريعتر و كم هزينه تري مورد استفاده قرار بگيرند.

لمينت دندان

انواع لمينت دندان

  • لمينت سراميكي  (غير مستقيم)
  • لمينت كامپوزيتي  (مستقيم)

منظور از لمينت مستقيم اين است كه دندانپزشك لامينت كامپوزيت را مستقيم روي دندان شكل مي دهد و با اشعه فيكس مي كند و منظور از لمينت غيرمستقيم اين است كه پس از تراش و قالب گيري دندان توسط دندانپزشك، لمينت در لابراتوار ساخته مي شود.

 

لمينت سراميكي

لامينت سراميكي يك لايه نازك حدود 1-2 ميليمتر  از جنس پرسلن يا همان چيني ويا سراميكي خاصي مي باشد  كه پس از  تراش مختصر سطح جلويي دندان و قالب گيري توسط دندانپزشك، در لابراتوار ساخته شده سپس روي دندان چسبانده مي شود.

لمينت كامپوزيتي

لامينت كامپوزيتي نياز به قالب گيري و لابراتوار ندارد و حتي  نياز به همان تراش مختصر دندان را هم ندارد و مستقيما كامپوزيت توسط دندانپزشك روي سطح ميناي دندان بدون هيچگونه تراش، گذاشته شده، شكل داده مي شود و با اشعه فيكس مي شود. كه اين حتي مي تواند به عنوان يك لايه محافظت كننده روي ميناي دندان  در طول سالها  نقش مهمي ايفا كند.به خصوص در مواردي كه ميناي دندان دچار مشكلاتي مثل ساييدگي، شكستگي، لب پريدگي، ترك هاي ريز و يا تحليل مي باشد ، لمينيت كامپوزيتي نه تنها هيچ آسيب و ضرري به ميناي دندان نمي رساند بلكه به عنوان يك لايه محافظت كننده و پوشاننده روي ميناي دندان بسيار مفيد هم هست ضمن اينكه زيبايي بي نظيري هم ايجاد مي كند.البته در زيبايي و جلوه طبيعي  و طول عمر لامينيت ها،  تكنيك دقيق توسط دندانپزشك  ومواد مورد استفاده با كيفيت بالا، تاثير بسزايي دارد.

IFrame

به طور كل ايمپلنت جايگزين ريشه دندان مي گردد و در اين جايگزيني به استخوان چفت شده و محكم مي شود كه در اتصال هيچ گونه مشكلي ايجاد نمي گردد و مي توان گفت كه اين ايمپلنت ها هيچ فرقي چه از لحاظ ظاهري و چه از لحاظ كيفيت با دندان طبيعي ندارد و اين دندان مي تواند هم محكم و هم كار دندان قبلي را به خوبي انجام مي دهد. اما در مواردي نمي توان را آن را درست كرد خيلي خوب چفت كرد كه بايد با ايجاد تعدادي ديگر از ايمپلنت هاي ديگر اين مشكل را برطرف نمود.

 

از لحاظ ظاهري هم مي توان گفت دندان ايمپلنت و كاشته شده زيبايي دندان طبيعي و قبلي را دارد و با كاشت دندان شما مي توانيد جذابيت و زيبايي خود را حفظ كنيد و از لحاظ ظاهري هيچ مشكلي نداشته باشيد. اين روش كاشت دندان هيچ گونه عوارضي را ايجاد نمي كند و از لحاظ كيفيت هم در حد عالي مي باشد. مزاياي زيادي در اين نوع وجود دارد كه از جمله ي آن مي توان به حالت عادي برگشتن فك، جلوگيري از آسيب رسيدن به دندان هاي مجاور، تحرك ناپذيري (اذيت نكردن آن در دهان و جا به جا نشدن آن)، كم كردن درد دندان، فيكس بودن و از ايجاد دردسرهاي بعدي جلوگيري كردن اشاره كرد. فلز تيتانيوم تاكنون از مزيت هايي برخوردار مي باشد كه با واسطه ي اتصال و پيوند بيولوژيكي با استخوان خيلي از مشكلات استخواني و بيماري هاي زيادي را بهبود بخشيده است.

هزينه كاشت دندان

اشاره شد كه ايمپلنت از تحليل رفتن دندان جلوگيري مي كند كه از جمله ي آنها مي توان به جلوگيري از تحليل رفتن اسخوان فك اشاره كرد و به مرور وقتي كاشت دندان صورت مي گيرد كه استخوان آن ناحيه را قوي مي كند و جا مي افتد. كه با كشيدن دندان بعد از آن بلافاصله بهتر است از كاشت دندان غافل نشويم تا بعدها مجبور نشويم كه مدت زمان زيادي را منتظر درست شدن فك و استخوان هاي صورت خود باشيم و اين عمل با زودتر انجام شدن به نتيجه ي دلخواه مي رسد.

 

عملكرد دندان هاي ايمپلنت و كاشته شده را مي توان به گونه توصيف نمود كه ايمپلنت دنداني با استخوان فك به راحتي وصل مي گردد و يكي از كارهاي مهم و اساسي در كاشت دندان مي باشد و در اين مورد مي توان گفت كه با اتصال قوي استخوان و پوشش دهي اطراف و كل آن را استفاده هاي ديگر از آن كرد كه خيلي از بيماران را درمان كرده و استفاده ي فراواني دارد. در روي ايمپلنت شيار هايي بر روي سطوحش وجود دارد كه اين شيار ها مي تواند كه اين شيار ها در استخوان فك پيچ مي گردد و با گذشتن مدت زيادي اين اين ايمپلنت با افزايش توده ي استخواني بيشتر دندان محكم تر مي شود و بخش تاج آن را به صورت دندان طبيعي درست كرد. تعداد كارگذاري ايمپلنت بستگي به جايگاه دندان و تراكم آن دارد ولي عموماً وجود يك ايمپلنت براي يك دندان از دست رفته كافي است.

كاشت دندان چيست

كاشت دندان براي چه افرادي مناسب است؟

كاشت دندان براي افرادي كه داراي سلامت عمومي كاملي باشند كه در اين صورت اگر هم فرد مورد نظر سيگاري و يا معتاد به مشروبات الكلي داشته باشد، نتيجه ي خوبي يقيناً از كاشت دندان نخواهند گرفت زيرا هم پلاكت هاي دندان و هم بافت هاي لثه از بين رفته و كم كم نابود مي گردد و تحليل مي شوند. بيشتر دندانپزشكان از انجام ايمپلنت و كاشت دندان براي افراد سيگاري و كساني كه در كل از دود استفاده مي كنند، خودداري مي كنند.

 

داشتن دندان هايي سالم براي فرد احساس خرسندي به فرد داده و اعتماد به نفس فرد را بالا مي برد. زيرا با صنعتي شدن مواد قندي ايجاد پوسيدگي در دندان ها شروع به افزايش در افراد شد كه امروزه شاهد اين موضوع هستيد كه با بالا رفتن سن افراد دندان هايي پوسيده آنها زياده شده به طوري فرد ناگزير است آنها را بكشد و در صورت نداشتن يك يا چند دندان فرد ديگر قادر نخواهد بود كه مواد غذايي را مورد استفاده قرار دهد و آنها را خوب بوجود و همچنين دهان خود را باز كند زيرا نداشتن دندان چهره جالبي را براي فرد ايجاد نمي كند. و در اين مرحله است كه فرد ناگزير است روشي را به كار ببرد كه براي دندان هاي خود جايگزيني قرار دهد كه راه هاي زيادي براي اين كار وجود دارد از جمله كاشت دندان، لمينت دندان و استفاده از دندان هاي مصنوعي متحرك كه هر يك از اين روش ها داراي معايب و مزايايي هستند به طور مثال در روش كاشت دندان هزينه كاشت دندان براي فرد بالا بوده و عده ي كمي از مردم تن به انجام اين كار مي دهند زيرا علاوه بر هزينه استفاده از اين روش بسيار سخت و طاقت فرسا مي باشد.

 

جهت جلوگيري از بروز پوسيدگي در دندان لازم به ذكر است كه بدانيد قند ها مهمترين عامل در ايجاد اين پوسيدگي بوده به طوري كه ميكروب هاي موجود در دهان علاقه شديدي به مواد قندي داشته كه در صورت استفاده اين مواد در تقويت آنها كمك كرده و اين فرصت به آنها داده مي شود كه كار پوسيدگي دندان را آغاز كنند. براي جلوگيري از اين امر بايد استفاده از اين مواد را كاهش داده و مواد قندي كه صنعتي هستند را نسبت به قند هاي طبيعي همانند خرما را كاهش داده و در صورت استفاده از مواد قندي از مسواك استفاده كرده و يا در حد امكان دهان خود را شستشو نمائيد. با اين كار از ماندن مواد قندي در دهان جلوگيري كرده و اين فرصت را به ميكروب نمي دهيد كه از آنها تغذيه كنند. عامل ديگري كه در بروز پوسدگي دندان نقش دارد كاهش بزاق دهان مي باشد.

 

از گذشته تا به امروز انسان ها به دنبال راهي براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته خود بوده اند و جهت تحقق اين كار از راه ها و مواد مختلفي استفاده شد تا بالاخره موفق به ساخت ايمپلنت شدند. ايمپلنت با جنس تيتانيومي كه دارد امروز بهنرين روش براي جايگزين كردن يك يا چند دنداني كه از دست رفته مي باشد. و به صورت يك ريشه در لثه بيمار جايگذاري شده و يك دندان مصنوعي به سر ديگر آن وصل مي شود.

 

افراد هنگام تصميم به كاشت دندان اين كار براي آنها مبهم بوده و نمي توانند تصميم بگيرند زيرا هزينه هاي مختلفي جهت ايمپلنت دندان وجود دارد و علت اين تفاوت هزينه را نمي دانند. و عده اي بر اساس هزينه بالا كيفيت را ارزيابي مي كنند اما لازم به ذكر است كه با هزينه نمي توان كيفيت را ارزيابي كرد و در كل ايمپلنت در دو نوع كيفيت بالا و متوسط ساخته مي شود. و بر اساس كيفيت مي توان آنها را ارزيابي كرد. زيرا براي مثال ايمپلنتي كه در كشور سوئيس مورد ساخت و ساز قرار گرفته و با كيفيت خوب از ايمپلنتي كه در سوئيس با كيفيت متوسط ساخته شده بهتر است و اين بهتر بودن بسته به مواد به كار برده شده در ايمپلنت مي باشد و نه برند و طراحي ايمپلنت.

 

مقايسه كاشت دندان هاي مختلف
  • از دست دادن دندان: در صورتي كه شما تنها يك دندان خود را از دست داده باشيد راه هاي مختلفي براي كاشت دندان با هزينه كاشت دندان متفاوتي وجود دارد. ولي بايد در نظر گرفت كدام راه براي جايگزيني بهتر بوده و كاشت دندان شما سبب ضربه زدن به دندان هاي مجاور با آن دندان نگردد. در صورتي شما از روش بريج جهت جايگزيني دندان استفاده نمائيد اين روش معايبي از قبيل بروز پوسيدگي تدريجي در دندان هاي مجاور به علت ايجاد تراش در آنها شده و استخوان فك طي گذشت زمان تحليل داده مي شود. بهترين راه حل ممكن جهت جايگزيني دندان از دست رفته شما ايمپلنت دندان يا كاشت دندان مي باشد كه با به كار بردن اين روش مطمئن مي توانيد يك دندان دائمي در صورت رعايت بهداشت دهاني بدست آوريد و دندان هاي مجاور نيز در سلامت كامل به سر ببرند و استخوان فك نيز در اين روش تحليل نخواهد رفت. و هزينه كاشت دندان در اين روش بسته به مواد به كار رفته و كيفيت ايمپلنت مي باشد.

 

  • در صورتي كه بيش از يك دندان خود را از دست داده باشيد: راه حلي كه متداول است استفاده از پلاك متحرك مي باشد كه اين روش نيز معايبي را شامل مي شود كه از معايب آن مي تواند به مواردي كه در زير ذكر مي شود اشاره نمود. پلاك متحرك پارسيل به علت سنگيني و فشار گيره اي كه به دندان هاي پايه وارد مي شود باعث لقي در آنها شده و لق شدن دندان پوسيدگي تدريجي را در بر دارد. و در اين شرايط نيز بهترين راه كاشت دندان يا ايمپلنت دندان هست هر چند هزينه كاشت دندان در اين روش بالاتر خواهد بود.

 

  • در صورتي كه فرد كل دندان هاي خود را از دست داده باشد: راه حلي كه آنها را بسياري به كار مي برند استفاده از پروتز هاي كامل متحرك مي باشد كه با اين نوع دندان هاي مصنوعي فرد دچار مشكل در صحبت كردن مي شود و طعم غذا را احساس نخواهد كرد و در حرف زدن نيز دچار اخلال مي گردد. براي رفع اين مشكل نيز مي توان از ايمپلنت دندان يا كاشت ايمپلنت استفاده كرد.

يك روش به اين صورت است كه مي توان از چهار ايمپلنت با قطر دو ميليمتر استفاده نمود كه اين نوع در افرادي كاربرد دارد كه استخوان فك آنها تحليل رفته و از اين ايمپلنت پس از اينكه در فك4  سر توپي شكل قرار گرفت به شكل يك كاسه دندان هاي مصنوعي را به خود همانند يك پايه نگه مي دارد. البته هزينه كاشت دندان در اين روش بالاتر است. و در روش ديگر 8 ايمپلنت  مورد استفاده قرار مي گيرد و در فك پايين نيز 6 عدد كه پروتز ها بر روي اين 14 ايمپلنت قرار داده مي شوند كه هزينه كاشت دندان در هر دو مورد متفاوت است. در هنگام كاشت دندان، هزينه هاي لابراتواري نيز بايد محاسبه شود كه اين مورد به هزينه كاشت دندان اضافه مي كند. هزينه كاشت دندان بستگي به نوع و كيفيت ايمپلنت نيز دارد. اگر شما از ايمپلنت با كيفيت بهتر استفاده مي كنيد، هزينه كاشت دندان بالاتر خواهد رفت. چون هزينه ساخت قطعات ايمپلنت براي شركت سازنده ايمپلنت بالاتر خواهد بود.

 

تغذيه بعد از جراحي ايمپلنت

 

كليه بيماران بعد از جراحي ايمپلنت لازم است از دندان و دهان خود به نحو احسنت مراقبت كنند ‌تا دندان جراحي شده سريعتر بهبود پيدا كند. براي بيشتر بيماران ممكن است سوال شود كه بعد از كاشت دندان چه نوع برنامه غذايي را بايد استفاده كنند و تا چه مدت بايد رعايت هاي لازم را در اين باره انجام دهند. بعد از قراردادن ايمپلنت در استخوان فك مريض، سلول‌هاي استخوان فك تلاش مي‌كنند خود را به ايمپلنت چسبانده تا به يك ريشه‌ي طبيعي مبدل شوند و پس از گذشت زمان بافت پيوندي به استخوان طبيعي پيوند خورده مي شود.  به علت وارد امدن فشار به ايمپلنت‌ در مراحل اوليه بعد از جراحي ايمپلنت ، ممكن است به رشد بافت‌هاي جديد آسيب وارد شود، پايه‌هاي ايمپلنت سست گرديده و سبب از بين رفتن ايمپلنت دندان شود.

 

اولين ساعات پس از كاشت ايمپلنت

در اولين ساعت ها بعد از جراحي ايمپلنت، ميزاني احساس تورم، درد و خونريزي در محل جراحي ايمپلنت بسيار طبيعي و قابل پيش بيني است. برترين گزينه استفاده از غذاهاي نرم در اين زمان است تا به بافت پيوند خورده ضربه و آسيب وارد نيايد. سعي بفرماييد مصرف مايعات را به حداكثر برسانيد تا روند بهبود سريع تر انجام شود.

 

 هفته‌ اول پس از كاشت ايمپلنت

در اين مرحله توصيه مي شود همچنان از رژيم غذايي مملو از غذاهاي نرم استفاده بفرماييد. همچنين سعي بفرماييد از جويدن غذا هرچند نرم علي الخصوص در محل كاشت ايمپلنت، خودداري بفرماييد.

 

سه تا شش ماه پس از كاشت ايمپلنت

پيوند استخوان هنگام جراحي ايمپلنت روندي است كه كم كم با گذشت زمان و به طور متوسط در يك دوره شش ماهه در بيماران به انتها مي رسد. ايمپلنت در پشت دهان و بخشي از آن هم در فك بالايي قرار گرفته و مدت زمان بيشتري طول مي‌كشد تا بطور كامل با فك جوش و پيوند بخورد. در مورد هايي كه كيفيت استخوان بيمار مناسب نباشد، طول مدت جوش خوردن استخوان و ايمپلنت طولاني تر گشته و همچنين در مواردي امكان دارد تا نه ماه نيز طول بكشد.

 

هماهنگي و تعادل دندان ها

هم اندازه نبودن، و يا وجود فواصل ميان دندان ها در صورت نياز با ارتودنسي و يا ونير اصلاح مي شوند.

دندان هاي از دست رفته و شكسته

شكستگي دندان ها مستقيما بر زيبايي ظاهر شما تاثير منفي مي گذارند، و خطر پوسيدگي دندان ها از افزايش مي دهند، پس روش جايگزين مناسب مي تواند بخش جدايي ناپذير زيبايي صورت و سلامت شما باشد. دندان هاي از دست رفته را مي توان با ايمپلنت هاي دنداني، پر كننده ها و يا پروتزهاي جزئي  ديگر جايگزين كرد.

هماهنگي و تعادل

دندان هاي نابرابر، تراشيده شده و ترك خورده، به بهبود كلي لبخند و زيبايي آن تاثير مي گذارند.

لب ها، طرح لبخند و گونه ها

صورت بد شكل و يا پير مي تواند با اصلاح طرح لبخند و مراحل چندگانه ي ارتودنسي و يا جراحي فك و صورت جوان تر و زيبا تر به نظر برسد.

عوامل تاثير گذار در اصلاح طرح لبخند

علاوه بر رنگ، تراز و تعادل دندان ها  كه در جلوه ظاهري زيبا تاثير گذار هستند، عوامل ديگري بر اين نمود ظاهري تاثير مي گذارند كه موارد زير راش امل مي شود:

طول دندان

درمان دندان هاي كوتاه تر با تغيير شكل و تغيير اندازه طولي دندان هاي جلو، با پيوند كامپوزيت و يا پروسلين ونير انجام مي شود. اگر طرح لبخند زيبايي نداريد، طرح لثه ها و طول ظاهري دندان ها به روش ليزر اصلاح مي شوند.

بزرگ شدن طول دندان ها همچنين  بر زيبايي  صورت شما تاثير مي گذارد. به عنوان مثال، دندانهاي صاف، طولاني و مربعي شكل تاثير و زيبايي لبخند را دو چندان مي كند.

حفظ نتيجه به دست آمده از اصلاح طرح لبخند

مراحل  زيبايي دندان مستلزم مراقبت هاي دهاني منظم است. بليچينگ دندان بايد در صورت نياز به منظور حفظ و نگهداري و درخشندگي دندان تكرار شود، زيرا لمينت ونير ممكن است تراشيده، شكسته و يا و نياز به جايگزيني داشته باشد. پيوند كامپوزيت مي تواند باعث بالا رفتن امكان جايگزيني و پر شدگي دندان ها شود. تاج هاي دنداني پس از 10 تا 15 سال نياز به جايگزيني دارند، پس  براي رسيدن به نتايج مطلوب مورد نظر ،در انتخاب مواد و پزشك خود دقت كنيد.

نخ دندان :استفاده مرتب  از نخ دندان مي تواند باعث از ميان بردن پلاك هاي دنداني و آلودگي ها شده، همچنين از پوسيدگي آن ها به طور چشمگيري جلوگيري كند

استفاده از دهان شويه بدون الكل، استفاده از دهان شويه هاي الكلي مي تواند پيوندهاي ونير و تاج دندان را از بين ببرد.

 

چگونه ارتودنسي مي‌تواند به شما كمك كند؟

براي كمك به جابه‌جايي دندان‌ها، شكل‌دهي مجدد ماهيچه‌ها و اصلاح ناهنجاري‌هاي فك مي‌توان از انواع مختلف ابزارها، چه ثابت و چه متحرك (قابل برداشتن)، استفاده كرد. اين ابزارها با وارد آوردن فشار مناسب و ملايم بر نواحي مختلف دندان‌ها و فك باعث اصلاح حالت آن‌ها مي‌شوند. موثرترين روش ارتودنسيِ مناسب يك فرد بر اساس شدت ناهنجاري‌ها و مشكلات دندان و فك وي متغير است.

ارتودنسي چيست

 

.


برچسب: كاشت دندان، لمينت دندان، ايمپلنت، اصلاح طرح لبخند، دندانپزشكي زيبايي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ساعت: ۰۴:۲۰:۰۰ توسط:نادر رفيعي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :