هولوگرام هولوگرام .

هولوگرام

روش كامپوزيت

دندانپزشكي زيبايي

دندانپزشكي زيبايي به عنوان شاخه اي از علم زيبايي، شامل مجموعه اقداماتي است كه هدف آن علاوه بر ارتقاء سلامت دندان ها، بهبود سطح ظاهري دندان ها است كه اين اقدامات شامل تغيير در رنگ، سايز، فرم و موقعيت دندان است به گونه اي كه تغيير صورت گرفته روي دندان، با صورت، رنگ پوست، چشم ها و... متناسب باشد.

با پيشرفت هاي صورت گرفته در علم آميخته با هنر دندانپزشكي زيبايي و همچنين تاثير بسزايي كه لبخند زيبا در تعاملات اجتماعي بين افراد ايفا مي كند موضوع ترميم و به ويژه زيبايي به پرطرفدارترين درمان در دندانپزشكي تبديل شده است.

بر اساس پژوهش هاي صورت گرفته در زمينه ي مشكلات مربوط به زيبايي دهان و دندان، وراثت نقش مهمي در جنس دندان ها، رنگ آنها، مقاومت و در برخي مواقع حتي حالت هاي دندان ها و ميزان رويش آنها دارد. خوشبختانه مهمترين دستاورد دندانپزشكي زيبايي اصلاح نقايص مربوط به دهان و دندان در افراد با ژنتيك هاي متفاوت است.

هزينه اصلاح طرح لبخند

مجموعه درمان هايي كه باعث زيبايي دندان ها مي شود شامل موارد زيراست:

بليچينگ: در اين روش بدون اينكه دندان ها تراش زده شوند از مواد اكسيدكننده مانند پراكسيد هيدروژن براي روشن كردن دندان استفاده مي شود. بليچينگ به دو روش در مطب، توسط دندانپزشك و در خانه انجام ميشود هزينه اصلاح طرح لبخند با اين روش نسبت به بقيه روش هاي ديگر كمتر است.

رنگ لمينت دندان

وقتي فرد براي زيبايي لبخند خود از شيوه هاي مختلف استفاده مي كند و با مشاوره و راهنمايي پزشك متخصص به اين نتيجه مي رسد كه بايد براي زيبايي طرح لبخند از لمينت استفاده كند و تمامي شرايط براي اين درمان مهيا مي شود به يك نكتهٔ مهم ديگر بر مي خورد كه رنگ لمينت دندان چگونه باشد.

رنگي كه براي هر فرد مي تواند متفاوت باشد و مي تواند طبق سليقه خود، انتظاراتش را براي دكتر معالج توضيح دهد و پزشك شرايط و موارد مختلف را براي او توضيح دهد و با يك تعامل سازنده بهترين رنگ كه در نهايت رضايت بيمار را حاصل كند به دست آيد.

قبل از اين بايد بدانيم چه عواملي باعث مي شود كه دندان هاي طبيعي فرد رنگ خود را از دست بدهند و تا مي شود از آن جلوگيري كند، زيرا كه بهترين رنگ همان رنگ طبيعي دندان است.

استفاده از برخي داروها و آنتي بيوتيك ها: استفاده برخي از داروها در خانم هاي باردار در ابتداي حاملگي ميتواند موجب تغيير رنگ دندانها شود، دندان هاي كودك به دليل رسوب اين دارو در طول فرآيند تشكيل دندان ها دچار رنگ شيري يا خاكستري مي شوند.

پوسيدگي: بايد گفت كه اين عارضه بسته به نوع پوسيدگي مي باشد. معمولاً رنگ پوسيدگي در دندان ها در مراحل اوليه به رنگ سفيد و پس از آن به شكل لكه هاي تيره رنگ مي باشد. اين پروسه در نهايت بر عصب ها تأثير مي گذارد كه درد شديدي را به همراه دارد. دندانپزشك مجبور به عصب كشي دندان مي شود، سپس قسمت هاي پوسيده را تخليه كرده و به ترميم دندان مي پردازد.

استعمال دخانيات و تاثيرات منفي آن بر دندان: تنباكو، سيگار، قليان، نيكوتين و… ديگر تركيبات شيميايي خطرناك به طور مستقيم بر روي دندان هاي فرد تأثير گذاشته و آن ها را تيره و كدر مي نمايد.

مصرف برخي از نوشيدني ها هم چون: چاي، قهوه، كاكائو و نوشابه بر رنگ دندان تأثير مي گذارد و رنگ آن را از سفيدي به سياهي، قهوه اي يا زرد كدر تبديل مي نمايد.

دهان شويه: استفاده مكرر از دهانشويه حاوي هگزيدين خوراكي، باعث تيره تر شدن دندان ها مي شود.

فلورايد: دوز زياد اين ماده، در بلند مدت منجر به تغيير رنگ دندان ها از سفيد به قهوه اي مي شود.

برخي از اقدامات ناگهاني در دندان ها: مواردي كه موجب ميشود دندانها در معرض افتادن ناگهاني، آسيب ديدن يا قرار گرفتن در معرض يك نيروي خارجي كه بر عصب تأثير مي گذارد قرار گيرند به تدريج رنگ دندان ها نيز به قهوه اي يا سياه تبديل مي شود.

ناهنجاري دنداني يا ساختارهاي ضعيف يا نقايص زايماني: اين علل در شكل گيري دندان تأثير مي گذارد، كه بر رنگ مينا و عاج اثر مستقيم مي گذارد، و منجر به تغيير رنگ دندان مي شود. و بهتر است براي اين منظور به يك دندانپزشكي زيبايي و ترميمي و بهبود رنگ دندان ها مراجعه شود.

عوامل مؤثر در رنگ لمينت:

لمينيت دندان رنگهاي متنوعي دارد و در واقع از طيف گسترده اي از رنگها تشكيل شده است. انتخاب رنگ لمينيت دندان به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عواملي كه مي توان به آن اشاره كرد، سليقهٔ بيمار، سن، جنسيت، رنگ پوست صورت و رنگ ساير دندانهاي اوست. هر كدام از اين موارد به نوبهٔ خود تأثير بسزايي در انتخاب رنگ لمينيت دندان دارند. در مجموع انتخاب رنگ اين روكش زيبايي از اهميت فراواني برخوردار است.

.هزينه كاشت دندان

بريج دندان: بريج دندان يا پل از يك دندان مصنوعي به نام پونتيك تشكيل شده است كه بين دو روكش قرار مي گيرد. دندان مصنوعي بريج در فضاي خالي قرار مي گيرد تا جايگزين دندان از دست رفته باشد، در هر طرف دندان مصنوعي نيزيك روكش قرار مي گيرد اين روكش ها روي دندان هاي طبيعي مجاور فضاي خالي كه براي نگه داشتن بريج در محل به كار مي روند قرار داده مي شود. بريج هاي دندان شامل انواع مختلف زيرهستند.

 

مزاياي كامپوزيت ونير، با توجه به شواهد و مطالعات متعدد، اراستگي ظاهري باعث افزايش اعتماد بنفس افراد ميشود. با توجه به اين واقعيت گرايش به اعمال زيبايي در بين افراد جامعه افزايش يافته است. در اين بين زيبايي دندان به عنوان يكي از روش هاي دستيابي به اعتماد بنفس بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد. ونير كامپوزيت دندان يكي از روش هايي است كه به شايستگي اين وظيفه را بر عهده داشته و با ترميم دندان لبخند زيبايي را به افراد هديه مي دهد. ونير كامپوزيت ميتواند تركيبي يكدست از نظر شكل و اندازه براي دندان ها به ارمغان اورده و تاثير بسزايي در مقبوليت چهره ايفا نمايد. با توجه به مزايايي كه براي ونير كامپوزيت بر شمرده شده است خواندن ادامه مقاله براي اشنايي با منافع اين فرايند توصيه مي شود.

معرفي ونير كامپوزيت

ونير كامپوزيت ميتواند در مواردي كه دندان با اسيب هاي جزئي همراه مي باشد، بسيار مفيد واقع گردد. بسياري از مردم با نقصهاي جزئي در دندان هايشان مواجه هستند كه مايلند با صرف كمترين زمان به نتيجه دلخواه خود دست يابند. در مواجه با اين مشكلات ونير كامپوزيت پيشنهاد مي شود. كامپوزيت ماده اي در دندانپزشكي مي باشد كه براي پر كردن دندان ها و يا در ترميم دندان هاي شكسته، لب پر شده و ساييده شده كاربرد دارد. خيلي از افراد از به هم ريختگي و نا منظم بودن دندان هايشان گله دارند. ونيركامپوزيت براي همه اين موارد راه حل دارد. كافيست يكدست كردن دندان ها و از بين بردن فاصله هاي بين دنداني نا متعارف را به ونير كامپوزيت بسپاريد .

از جمله كاربردهاي پر طرفدار ونير كامپوزيت اصلاح رنگ دندان ها مي باشد. افرادي كه به هر دليلي از رنگ دندان خود رضايت ندارند ميتوانند به اساني با مراجعه به دندانپزشك جهت رفع اين مشكل اقدام نمايند. افراد حتي مي توانند رنگ خاصي را كه مدنظرشان هست انتخاب نمايند. بديهي است كه هر چقدر رنگ انتخابي به حالت طبيعي نزديك باشد لبخند زيباتري را براي فرد به ارمغان مي اورد.

عدم نياز به تراش دندان ها

بديهي است هر مراجعه كننده اي كه براي درمان اقدام مي نمايد در وهله اميدوار است كه اين درمان با كمترين اسيب و با بيشترين دقت صورت گيرد. در ونير كامپوزيت اين اطمينان خاطر به بيمار داده ميشود كه اعمال زيبايي دندان بدون كوچكترين اسيبي به دندان صورت مي گيرد. در اين درمان هيچ گونه تراشي بر روي دندان ها براي قرار دادن ونير كامپوزيت بر روي دندان داده نمي شود. اين يعني اطمينان خاطر از اينكه عاج و ميناي دندان دچار هيچ گونه خراش و اسيب ديد گي نمي شود.

امكان تحمل فشار بالا

بسياري از افراد بعد از اعمال زيبايي يا ترميم دندان به علت استرس ناشي از به وجود امدن نقص هاي احتمالي كه از عدم مراقبت كافي ناشي ميشود تمام تلاش خود را براي مراقبت حد اكثري به كار مي بندند. اين ممكن است باعث اختلال در امور عادي زندگي شود. ونير كامپوزيت اين اطمينان را به شما مي دهد كه ده برابر بيشتر از لمينت هاي چيني فشار جويدن غذا را تحمل نمايد. در كنار اينكه بايد اذعان كرد كه همانند دندان هاي عادي در مواجه با مواردي همچون مصرف اجيل و شكستن اجسام سخت بيمار بايد نهايت مراقبت را به كار ببندد. اين تذكري است كه دندانپزشكان در مورد دندانهاي عادي نيز به افراد مي دهند.

لمينت دنداني

امكان ترميم همانند دندان عادي

با همه اين توضيحات طبيعي است كه در مواردي نيز ونير كامپوزيت دچار شكستگي يا بريدگي و تغيير شكل شود. در چنين مواردي نيز بدون هيچ گونه نگراني با مراجعه به دندان پزشك همچون يك دندان طبيعي امكان ترميم ان وجود دارد. اين قابليت براي ونير پرسلن وجود ندارد. هنگامي كه ونير پرسلن با نقصي روبرو ميشود بايد تعويض شود و مانند ونير كامپوزيت امكان بازسازي و ترميم ان وجود ندارد.

لمينت دندان بدون تراش دندان

لمينت يكي از پر طرفدارترين روش هاي زيبايي است كه باعث زيباتر شدن و جذاب تر شدن لبخند هر فردي مي شود. انجام لمينت به دو صورت انجام مي گيرد. لمينت بدون تراش و لمينت با تراش. هر كدام از اين روش ها معايب و مزاياي مربوط به خود را دارد. در ادامه درباره روش اول، يعني لمينت دندان بدون تراش دندان صحبت خواهيم كرد.

چرا لمينت كنيم؟

دندان هاي درخشان و سفيد، تأثير چشمگيري در جذابيت افراد دارد. هيچ كسي از جذابيت و زيبايي بدش نمي آيد. براي بدست آوردن اين جذابيت، كافي است با كمك لمينت، سفيدي و درخشندگي را به دندان ها بازگردانيم. لمينت نه تنها باعث سفيد شدن دندان ها مي شود بلكه شكستگي، ترك خوردگي و بد فرمي دندان ها را اصلاح مي كند. نتيجه كار، دندان هايي زيبا و درخشان خواهد بود كه هر لبخندي با آن ها، جلوه گري مي كند.

مزاياي لمينت دندان بدون تراش دندان

  • همان طور كه از نام اين لمينت پيدا است، در لمينت بدون تراش، هيچ تراشي روي دندان خورده نمي شود. در نوع لمينت سراميكي كه به لمينت با تراش دندان هم مشهور است، بايد بخشي از ميناي دندان تراشيده شود تا سراميك روي دندان چسبيده شود اما در لمينت بدون تراش، لمينت روي دندان قرار مي گيرد و هيچ آسيبي به ميناي دندان وارد نمي شود.
  • با لمينت دندان بدون تراش مي توان برخي از مشكلات فواصل دنداني را بر طرف كرد. افرادي كه فاصله بين دنداني دارند، گاها با انجام لمينت بدون تراش، نيازي به انجام ارتودنسي نخواهند داشت.
  • از مزاياي اين روش بايد به هزينه لمينت دنداني كمتر آن اشاره كرد. از طرفي معمولاً جلسات درماني آن تنها به يك جلسه ختم مي شود و نيازي به جلسات متعدد و ساخت لمينت در لابراتوار ندارد.

لمينت دندان با روش كامپوزيت

لمينت كامپوزيتي نام ديگر لمينت بدون تراش است. در اين روش، از كامپوزيت كه يكي از انواع پليمرها است، استفاده مي شود. كامپوزيت تنوع رنگي متعددي دارد و مي توان درجه روشني دندان ها را به انتخاب خود تعيين كرد.

مراحل انجام لمينت دندان بدون تراش

  1. از آن جايي كه در اين روش نيازي به تراشيدن ميناي دندان نيست، در يك جلسه مي توان لمينت كامپوزيتي را انجام داد.
  2. در ابتدا مدل كامپوزيتي موقت روي دندان ها گذاشته مي شود تا در صورت رضايت بيمار، درمان انجام گيرد.
  3. دندان ها با مواد دندانپزشكي كاملاً پاكسازي مي شوند. اسيد مربوطه زده مي شود و سپس دندان ها شسته و خشك مي شوند.
  4. كامپوزيت روي دندان ها قرار مي گيرد و در انتها ونير كامپوزيتي پوليش مي شود.

ارتودنسي: ارتودنسي روشي براي رديف و مرتب كردن دندان هاست. وقتي دندان ها درست در كنار هم قرار نگرفته باشند موجب ايجاد درد و فشار بر روي ماهيچه هاي فك شده و باعث به وجود آمدن مشكلاتي در مفاصل فك و همچنين سردرد مي شود درمانارتودنسي به درست قرار گرفتن دو فك بالا و پايين و كاهش درد در اين منطقه نيز كمك مي كند چرا كه با بالغ شدن فرد امكان تغيير در شكل كلي فك بالا و پايين وجود دارد كه اين باعث نازيبايي در چهره ي فرد نيز ميشود.

روكش: روكش هاي دنداني زماني استفاده مي شوند كه علاوه بر زيبايي محافظت از دندان ها نيز مدنظر باشد. اين روش درمان اغلب بر روي دندان هايي استفاده مي شود كه دچار تخريب شديد شده باشند. روكش ها ممكن است از جنس استيل رنگ ثابت، تمام فلز(مانند طلا و يا ديگر آلياژهاي فلز)، سراميك تركيب شده با فلز، تمام رزين يا تمام سراميك باشند. روكش هاي استيل رنگ ثابت اغلب براي كودكان استفاده مي شود و به دليل آماده بودنشان نسبت به روكش هاي سفارشي قيمت پايين تري دارند. فلزات استفاده شده در روكش هاي تمام فلز شامل آلياژهايي با درصد بالايي از طلا يا آلياژهاي فلزات اصلي مثل آلياژهاي كبالت- كروم و يا نيكل- كروم مي باشند. روكش هاي تمام فلز گزينه ي مناسبي براي دندان هاي آسيابي كه ديده نمي شوند محسوب مي شوند. روكش هاي تمام فلز در برابر جويدن و گاز زدن بسيار مقاوم بوده و در برابر فرسودگي دوام بسيار بالايي دارند. روكش هاي سراميكي تركيبي با فلز بر خلاف روكش هاي تمام فلزمي توانند به رنگ طبيعي دندان ساخته شوند. بعد از روكش هاي تمام سراميك اين نوع روكش طبيعي ترين و شبيه ترين نوع روكش به دندان فرد است. روكش هاي تمام رزين در مقايسه با ديگر انواع روكش، از قيمت پايين تري برخوردارند و نسبت به روكش هاي سراميكي- فلزي از استحكام كمتري برخوردارند.

ايمپلنت: ايمپلنت دنداني قطعه اي از فلز تيتانيوم است كه اغلب به شكل ريشه دندان مي باشد و داخل استخوان فك قرار داده مي شود. ايمپلنت دنداني بعنوان پايه اي جهت قرار دادن پروتز روي آن استفاده مي شود و بازسازي تاج دندانهاي از دست رفته با استفاده ازاين پايه ايمپلنت مقدور مي گردد. مراقبت از ايمپلنت ها يكي از چالش هاي اين درمان دندانپزشكي زيبايي ترميمي است. اگر بهداشت ايمپلنت رعايت نشود، مشكلات زيادي از جمله عفونت هاي شديد لثه و يا لق شدن پيچ هاي ايمپلنت براي بيمار اتفاق مي افتد. به طور معمول، درمان هاي ايمپلنت توسط دو متخصص يعني متخصص لثه و فك و ايمپلنتولوژيست انجام مي شود اين مسئله باعث مي شود تا دوام ايمپلنت ها و سلامت لثه بيشتر شود و بيمار در معرض مشكلات كمتري قرار بگيرد.

در پاسخ به اين سوال كه بهترين روش كاشت دندان كدام است بايد عوامل مختلفي مانند وضعيت دندان ها، انتظارات فرد از نتيجه درمان، همچنين هزينه كاشت دندان، برگشت پذيري، طول عمر و تاثير روش انتخابي بر زيبايي لبخند درنظر گرفته شود.

گاهي قبل از آغاز روند زيبا سازي دندان لازم است روي دندان اقدامات ترميمي كوچكي انجام شود تا آن دندان پايه ي خوبي براي مواد دندانپزشكي زيبايي باشد. دندانپزشكي ترميمي شامل مديريت و روش هايي است كه دندانپزشك براي سالم نگه داشتن دهان انجام مي دهد. شايد فكر كنيد يك دندانپزشك عمومي هم مي تواند، برخي درمان هاي ترميم و زيبايي را انجام دهد، اما دندانپزشكي زيبايي نيازمند آموزش هاي تخصصي، گذراندن تحصيلات مرتبط و درك زيبايي ساختاري صورت مي باشد تا نتايج درست و مفيدي از آن بدست آيد.


برچسب: ارتودنسي،ايمپلنت،اصلاح طرح لبخند،ارتودنسي در بارداري،بهترين سن ارتودنسي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۵:۲۱ توسط:نادر رفيعي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :